Strona ta wykorzystuje pliki cookies w celu realizacji swoich usług i funkcji zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz samodzielnie dostosować warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

czwartek, 9 lutego 2012

Pranayama

pranayamaA dla osób może nieco bardziej wytrwałych, lubiących medytować czy ćwiczyć jogę zamieszczam kilka informacji o Pranayamie, czyli zatrzymywaniu i kierowaniu prany za pośrednictwem oddechu i intencji. "Prana" odnosi się do uniwersalnej siły życiowej, a "ayama" znaczy uregulować albo wydłużyć. Strumienie prany płyną w ciele przez tysiące subtelnych kanałów energetycznych nazywanych meridianami oraz przez centra energetyczne - czakry. Ilość i jakość prany oraz sposób, w jaki płynie przez meridiany i czakry określa czyjś stan umysłu. Jeżeli poziom prany jest wysoki i jego strumień jest ciągły, gładki i mocny, umysł pozostaje spokojny, pozytywny i entuzjastyczny. Jednakże, w związku z brakiem wiedzy i uwagi skupionej na własnymn oddechu, nadi i czakry przeciętnej osoby mogą być częściowo albo całkowicie zablokowane, co prowadzi do urywanego i osłabionego strumienia. W skutek tego niektóre doświadczenia zwiększają zmartwienia, lęk, niepewność, napięcia, konflikt i inne negatywne jakości. Regularna praktyka pranayamy poprawia ilość i jakość prany w ciele, oczyszcza zablokowane kanały i centra energetyczne, co skutkuje przypływem energii, entuzjazmem i pozytywnym nastawieniem do życia. Poprawna praktyka prananyamy wzmacnia fizycznie, umysłowo i duchowo, wprowadzając harmonię między ciałem, umysłem i duchem.

Aby zacząć, wykonuj łagodną Pranayamę tylko z wdychaniem i wydychaniem przez miesiąc. Nie zatrzymuj oddechu. Po tym czasie zacznij zatrzymanie.

Ćwiczenie nr 1
Usiądź w jakiejkolwiek wygodnej asanie. Trzymaj głowę, szyję i tułów w linii prostej. Zamknij prawe nozdrze prawym kciukiem. Wdychaj powoli przez lewe nozdrze, tak długo jak możesz to robić w sposób komfortowy. Potem wydychaj bardzo powoli przez to samo nozdrze. Powtórz to sześć razy. To jest jedna runda.
Zamknij lewe nozdrze palcem serdecznym i małym i wdychaj i wydychaj przez prawe nozdrze. Powtórz to sześć razy. To jest jedna runda. Możesz wykonać sześć takich rund naprzemiennie i stopniowo zwiększać ilość powtórzeń do trzydziestu.

Ćwiczenie nr 2
Wdychaj przez oba nozdrza powoli i delikatnie. Nie zatrzymuj oddechu. Powtórz to sześć razy. To jest jedna runda. Możesz wykonywać to ćwiczenie trzy lub cztery razy. Możesz je wykonywać codziennie.

Ćwiczenie nr 3
Wdychaj lewym nozdrzem i wydychaj prawym nozdrzem. Nie zatrzymuj oddechu.
Następnie wdychaj prawym nozdrzem i wydychaj lewym nozdrzem. Powtórz ten proces sześć razy naprzemiennie. To jest jedna runda. Możesz wykonać trzy lub cztery rundy.

Ćwiczenie nr 4
Po miesiącu zatrzymaj oddech na tak długo, dopóki jest to dla ciebie wygodne. To jest Kumbhaka (zatrzymanie oddechu).
Wdychaj głęboko poprzez lewe nozdrze, następnie zatrzymaj oddech bez napinania się, potem wydychaj powoli przez prawe nozdrze.
Wdychaj poprzez prawe nozdrze, zatrzymaj oddech tak długo jak możesz to robić w sposób komfortowy, a potem wydychaj poprzez lewe nozdrze. Powtarzaj ten proces naprzemiennie. To jest Sukha Purvaka Pranayama. Możesz ją praktykować codziennie. Zacznij od 12 serii w ciągu dnia i stopniowo zwiększaj ilość powtórzeń w zależności od swojej wygody i swoich możliwości.
Kumbhaka obdarza długowiecznością, ale powinna być praktykowana bardzo stopniowo.

Proporcja w Sukha Purvaka wynosi 1:4:2 i może być stopniowo zwiększana do 16:64:32.
Nie wstrzymuj oddechu przez więcej niż minutę.
Nie próbuj utrzymać proporcji na początku. Ona sama się wytworzy w miarę postępu w twojej praktyce.

Ćwiczenie nr 5: Śavasana Pranayama
Połóż się na plecach. Zrelaksuj swoje ciało i umysł. Wdychaj głęboko, zatrzymaj oddech bez napinania się i wydychaj powoli. Powtarzaj mentalnie Om podczas wdechu, zatrzymania i wydechu. Będziesz całkiem odświeżona.

Ćwiczenie nr 6: BhastrikaUsiądź w jakiejkolwiek wygodnej pozycji. Wdychaj i wydychaj bardzo gwałtownie przez 10 sekund, następnie weź głęboki oddech i wydychaj powoli. To jest jedna runda. Zrób sześć takich serii.
Bhastrika generuje gorąco. Może być z korzyścią robiona zimą.
Wydłużona praktyka tej Pranayamy może wyleczyć astmę, gruźlicę i inne choroby płuc.

Ćwiczenie nr 7: Kapalabhati
Kapalabhati jest jak Bhastrika, ale wydychanie jest robione z gwałtownym i energicznym wydaleniem powietrza.
Odnawia to system oddechowy i oczyszcza przewód nosowy. Ma takie same efekty lecznicze jak Bhastrika.

Ćwiczeni
e nr 8: Udżdżayi
Wdychaj powoli przez oba nozdrza w łagodny, jednolity sposób, wstrzymaj oddech tak długo jak możesz to robić w sposób komfortowy i wydychaj przez oba nozdrza. Podczas wdechu i wydechu częściowo zamknij głośnię. Produkowany jest w ten sposób łagodny, jednolity dźwięk. To jest Udżdżayi.
Usuwa się w ten sposób gorąco z głowy. Wzmaga ogień trawienny. Leczy choroby gardła i płuc.

Ćwiczenie nr 9: Sitkari
Zwiń język, tak że czubek języka dotknął górnego podniebienia i wciągnij powietrze przez usta z dźwiękiem syczenia. Zatrzymaj oddech i wydychaj powoli przez oba nozdrza. To jest Sitkari.
Możesz wciągać powietrze przez usta również przy zaciśniętych zębach, potem zatrzymać oddech i wydychać przez nos.
Sitkari ochładza system. Może być praktykowane latem. Usuwa głód, pragnienie, lenistwo, senność. Dodaje sił i wzmacnia ciało.

Ćwiczenie nr 10: Sitali
Wystaw język troszeczkę za usta. Zegnij go, jak tuba. Wpuszczaj powietrze przez usta ze świszczącym dźwiękiem, następnie zatrzymaj oddech i wydychaj powoli przez oba nozdrza.
Sitali również ochładza system. Oczyszcza krew. Jej efekty są takie jak Sitkari.

Surya Bheda PranayamaĆwiczenie nr 11: Surya BhedaWdychaj przez prawe nozdrze. Zamknij oba nozdrza i zatrzymaj oddech bez napinania się. Następnie wydychaj powoli. Będziesz musiał(a) zwiększać stopniowo okres Kumbhaka.
Surya Bheda Pranayama oczyszcza i wzmacnia komórki mózgowe. Leczy choroby reumatyczne i niszczy robaki jelitowe.

Ćwiczenie
 nr 12: Bandhatraya PranayamaJest to kombinacja Mula Bandha, Dźalandhara Bandha i Uddiyana Bandha. Jest to praktykowane podczas Pranayamy w siadzie Siddhasana. Kontroluj odbyt w czasie wdechu (Mula Bandha). Podczas Kumbhaka naciśnij podbródkiem na klatkę piersiową (Dźalandhara Bandha). Następnie podnieś głowę, wydychaj i podnieś brzuch do jamy klatki piersiowej (Uddiyana). Zrób dziesięć powtórzeń.
Bandhatraya Pranayama leczy z dolegliwości brzusznych. Jest pomocna w podtrzymywaniu Brahmaćarya i leczy hemoroidy.

Ćwiczenie nr 13: Kevala Kumbhaka
Są dwa rodzaje Kumbhaka: Sahita i Kevala. To, które jest połączone z wdychaniem i wydychaniem (jak w Sukha Purvaka) nazywa się Sahita. To, które jest tego pozbawione nazywa się Kevala.Kiedy osiągniesz biegłość w Sahita Kumbhaka, możesz próbować Kevala. We właściwym czasie praktyki Kumbhaka utrzyma się bez wdychania i wydychania.

Ćwiczenie nr 14: Głębokie oddychanieStań swobodnie na świeżym powietrzu. Umieść dłonie na biodrach. Wdychaj głęboko. Wyciągnij całą górną część tułowia. Przesuń klatkę piersiową do przodu i w górę. Następnie wydychaj bardzo powoli.
To ćwiczenie leczy z chorób serca i płuc.
Delikatne głębokie oddychanie, jak w ćwiczeniu nr 2, może być również praktykowane podczas chodzenia.

Uzdrawianie praniczne:
Ci, którzy praktykują Pranayamę mogą leczyć wiele chorób poprzez skierowanie Prany do chorej części ciała. Życzenie i intencja wyleczenia z choroby musi być wyprojektowana z silną wolą.
Usiądź z boku przy pacjencie. Zamknij oczy. Wdychaj delikatnie. Następnie zatrzymaj oddech i skieruj Pranę do chorej części ciała pacjenta. Skoncentruj tam swój umysł i mentalnie powtarzaj Om. Wyobraź sobie wyraziście, że Prana penetruje chore komórki i niszczy je.
Gdy jesteś chora, możesz to również praktykować na sobie.

Leczenie na odległość:
Możesz powtórzyć proces leczenia pranicznego, siedząc sama w pokoju medytacyjnym i kierując Pranę w kierunku, gdzie mieszka pacjent.
Umów się z pacjentem. Poproś go, by miał odbiorcze nastawienie mentalne w tym danym momencie, kiedy kierujesz do niego Pranę.
Brahmamuhurta jest najlepszym okresem dla wykonywania leczenia pranicznego. To okres przed świtem, do dwóch godzin przed wschodem słońca.

Ogólne wskazówki:
Praktykuj regularnie Pranayamę z samego rana, o pustym żołądku.
Nie powinieneś się wysilać w żadnym momencie Pranayajmy. Musisz cieszyć się spokojem, radością i szczęśliwością.
Nie wydawaj żadnych dźwięków podczas wdychania i wydychania.
Pokój, w którym praktykujesz Pranayamę, nie może być zawilgocony lub źle wentylowany. Musi być suchy i przewiewny.
Możesz praktykować Pranayamę nad brzegiem rzeki czy jeziora, w rogu ogrodu, na świeżym powietrzu, gdy nie ma podmuchów zimnego powietrza.
Nie praktykuj Pranayamy, gdy dzień jest gorący.
Jeśli się pocisz, nie używaj ręcznika do wycierania potu. Wetrzyj go w ciało dłońmi. To da ciału jędrność i lekkość.
Praktykuj kilka serii Pranayamy przed medytacją. To przegoni senność.

korzyści z pranayamyOgólne korzyści: Praktyka Pranayamy usuwa choroby ciała i odnawia komórki, tkanki i nerwy.
Poprawia pamięć i wzmacnia intelekt.
Uspakaja niespokojne zmysły i powstrzymuje tendencje umysłu i zmysłów
Ten, kto praktykuje Pranayamę, będzie mieć dobry apetyt, pogodność, lekkie i atrakcyjne ciało, siłę, dobre zdrowie, wigor, witalność i dobre skupienie umysłu.

0 komentarze: